Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Hrob, náhrobek, hřbitov. Okruh motivů v českém malířství 19. století
Kučerová, Anežka ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Konečný, Lubomír (oponent)
(česky) Diplomová práce Hrob, náhrobek, hřbitov. Okruh motivů v českém malířství 19. století vychází z analýzy obrazů, kreseb a grafik významných českých malířů napříč celým devatenáctým stoletím. Prostřednictvím případových studií budou představeny rozdílné způsoby, jakými umělci pracovali s funerálními motivy. Někteří malíři se věnovali sledovanému tématu systematicky a opakovaně po celou dobu své tvorby, jiní se funerálních námětů dotkli sice okrajově, ale leckdy o to výrazněji. Umělci začleňovali do svých děl motivy hrobů, náhrobků a hřbitovů z rozličných podnětů od romantického zájmu o estetiku neobvyklosti a tajemnosti, potřebu zachycení osobních zkušeností a pocitů, přes žánrové výjevy odehrávající se na hřbitovech, ilustraci dobové literatury, dokumentární zachycení konkrétního místa až po obecnou potřebu symbolicky vyjádřit konečnost života. Představené malby, kresby a grafiky budou dány do souvislosti s kulturou pohřbívání devatenáctého století či s dobovou literaturou sledující stejné téma. Tento fenomén byl přirozeně reflektován také zahraničními umělci, některá jejich konkrétní díla jsou v diplomové práci rovněž zmíněna jako analogie k dílům českých umělců.
Sopky, výbuchy a láva v českém moderním umění
Bendová, E. ; Machalíková, Pavla ; Winter, Tomáš
Příspěvek se věnuje interpretaci zobrazení sopečné erupce v českém moderním umění 19. a první poloviny 20. století, a to zejména v kresbách a obrazech Josefa Führicha, Václava Mánesa a Jindřicha Štyrského.
Viktor Barvitius (1834-1902)
Klouzová, Aneta ; Prahl, Roman (vedoucí práce) ; Machalíková, Pavla (oponent)
v českém jazyce: Snahou této diplomní práce je podat co nejucelenější obraz o životě a díle malíře Viktora Barvitia (1834 - 1902), jednoho z průkopníků moderního realismu u nás. Sledování životních osudů a vlivů, jež formovaly jeho umělecký vývoj, umožňuje vnímat dílo tohoto milovníka městského ruchu v kontextu dobového malířství. Barvitiova tvorba, koncentrující dobové stěžejní oblasti malířství - portrétní studie, historickou malbu, žánr, dosáhla vrcholu za malířova francouzského pobytu mezi lety 1865- 1867. Malíř je také pro hbitou reakci na francouzský moderní realismus vedle Karla Purkyně a Soběslava Pinkase oceňován jako jeden z "proroků" programového realismu v Čechách. Roku 1877 byl Viktor Barvitius jmenován inspektorem Obrazárny SVPU a historie českého muzejnictví mu vděčí za mnohé. Barvitiovo celoživotní působení ve světě umění, jak na poli tvůrčím, tak na poli teoretickém, z něj činí významnou osobnost českých kulturních dějin. Nedílnou součástí práce jsou ukázky dobové a pozdější výtvarné kritiky a obrazová příloha. Práce zahrnuje rovněž soupis Barvitiových děl vyskytujících se v českých a moravských muzeích a galeriích, v Národní galerii v Praze, jakož i seznam malířových děl, jež byla předmětem aukcí, a katalog umělcova díla.
Od restaurování k padělání, od padělání k inspirované tvorbě. František Horčička
Prahl, R. ; Machalíková, Pavla
Příspěvek k tvorbě Františka Horčičky pojednává o významu jeho tvorby z hlediska prosazování národní minulosti, i za cenu falzifikace a zkoumá tento postoj v širších souvislostech malby raného 19. století.
Sv. Anežka Česká a její obraz v českém umění 19. století
Machalíková, Pavla
Text se zabývá proměnami ikonografie obrazu sv. Anežky České v 19. století. Snaží se upozornit na její nejvýznamnější vyobrazení, zejména na ta, která vznikla v souvislosti s její beatifikací v roce 1874.
Panorama a techniky iluze
Machalíková, Pavla
Panoramata se od konce 18. století stala oblíbenou masovou zábavou a podívanou. Také Vídeň a následně Praha se záhy po zveřejnění vynálezu dočkala svého panoramatu a jeho publikace (1803 a 1804).Příspěvek zkoumá dobové souvislosti vnímání panoramat na základě dosud nepublikovaného popisu panoramatu Vídně.
"Čeští" nazaréni v Itálii ve dvacátých letech 19. století - František Tkadlík a Josef Führich
Machalíková, Pavla
Příspěvek se zabývá dokumenty, které se vztahují k italskému pobytu dvou předních malířů 1. poloviny 19. století pocházejících z Čech a řazených mezi nazarény, Františka Tkadlíka a Josefa Führicha. Snaží se upřesnit jejich činnost v Římě ve 20. letech 19. století a charakterizovat přínos, který italský pobyt pro každého z nich měl.
Bratrovražda jako téma v raném 19. století. K obrazu Abelova smrt od Františka Tkadlíka
Machalíková, Pavla
Obraz Smrt Abelova je nejen výrazným mezníkem díla jeho autora Františka Tkadlíka, ale i klíčové dílo dobové malířské produkce. Příspěvek se zabývá formální stránkou obrazu a možnými vzory, z nichž mohl Tkadlík při kompozici svého díla vycházet, a ikonografií obrazu: jeho souvislosti s motivem bratrovraždy v dobové české literatuře a možným mravně-filosofickým přesahům díla.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.